Cykeltur fra Radolfzell, rundt om Bodensøen og ned langs Rhinen til Köln.
STEDER OG BYER
|
Hent dagbog og billeder fra 2008 her
Med bil til Flensborg og herfra med tog til Radolfzell ved Bodensøen.
Herfra rundt om søen til Stein am Rhein, hvorefter jeg fulgte Rhinen til Køln.
Fra Køln med tog til Kolding, hvor jeg blev hentet i bil.
CYKLING: 1113 km på 27 dage. Vægt bagpå 15 kg. Cykel: Letvægts turcykel med 7 indvendige gear. Påmonteret for-bagagebærer med hundekurv, 5 kg + Gipsy 7 kg.
Jeg kørte efter Bikelines kortbøger over Bodensøen og Rhinen i 1:50.000, der også indeholder adresser og telefonnumre på overnatningsmuligheder, Publicpress’ Radwanderkarte over Rhinen 1:50.000 samt det tyske Cykelforbund ADFC’s kort i 1:150.000.
Overnatningerne skete så vidt muligt på campingpladser.
Udover hundekurv og lille styrtaske havde jeg 4 mindre cykeltasker og en rulle bagpå. 4 små cykeltasker i stedet for 2 store gjorde det nemmere at komme ud og ind af togene.
Generelt for Cykelruterne
BODENSØEN:
Ruten går gennem Tyskland, Østrig og Schweiz. Meget flot tur hele vejen.
Mest cykelsti. Asfalt og grus. God skiltning. Dårlige rastemuligheder.
RHINEN:
Stein am Rhein-Basel:
Meget flot tur hvor man kan køre enten i Schweiz eller Tyskland.
Schweiz: Cykelsti, skovvej, landevej. Asfalt og grus. Fin skiltning. Bakker nogle steder. Rastepladser især i forbindelse med skove.
Tyskland: Cykelsti, skovvej, landevej. Skiltning og belægning ringere end i Schweiz. Ingen rastepladser.
Basel-Karlsruhe:
Indimellem lange ensomme stræk. Man kan køre enten i Tyskland eller Frankrig.
Tyskland: Grusvej i forbindelse med diget langs Rhinen. Skiltning OK. Ingen rastepladser.
Frankrig: Meget fin cykelsti langs Rhône-Rhin kanalen. Fin skiltning bortset fra Strassburg.
Karlsruhe-Køln:
Ruten går gennem både store byer og mindre turistbyer, Rhinen bærer nu præg af at være transportvej. Meget trafik på floden, jernbaner, veje og cykelsti langs begge sider af floden.
Ny asfalt mange steder. Skiltning svigter af og til. Nordpå fine rastepladser.